Λιμπερταριανισμός και εγωισμός

Ο μύθος που συζητούμε εδώ είναι ότι όποιος είναι λιμπερταριανός, επειδή είναι ηθικός ατομιστής και συνήθως αναρχικός, είναι αντικοινωνικός, απροσάρμoστος, ασυμβίβαστος, σολιψιστής, κλπ.

Φιλοσοφίες

Ο ηθικός ατομισμός (moral individualism) αναγνωρίζει το άτομο ως φορέα αξιών, ηθικών αποφάσεων, δικαιωμάτων και ευθυνών.  Δεν λέει ότι ο άνθρωπος δεν χρειάζεται παρέα.  Τα δικαιώματα, άλλωστε, τα θέλουμε για να οριοθετούμε τις συναναστροφές μας.  Ο Ροβινσώνας Κρούσος, πριν την εμφάνιση του Παρασκευά, δεν είχε ανάγκη ούτε δικαιώματα ούτε ατομισμό.  Το ότι μιλάμε για θεωρία δικαίου, από μόνο του, δείχνει ότι δεν απευθυνόμαστε σε Ροβινσώνες.

Ο ηθικός εγωισμός (moral egoism) λέει κάτι διαφορετικό που δεν είναι μέρος του λιμπερταριανισμού.  Λέει ότι 
  • οφείλεις να κάνεις αυτό που σε συμφέρει.
Μα ο λιμπ/σμός δεν απαγορεύει να βλάψεις τον εαυτό σου.  Δικός σου είσαι, ό,τι θες σε κάνεις.

Πραξεολογία

Άλλωστε, δεν είναι καθόλου εύκολο να βλάψεις τον εαυτό σου, με την ευρύτερη έννοια των συμφερόντων σου.  Ακόμα κι όταν οι άλλοι θεωρούν πως βλάπτεις τον εαυτό σου, εσύ επιδιώκεις τις αξίες σου, αρκεί να πράττεις συνειδητά.  Αυτός είναι ο ορισμός του πράττειν στην περίφημη πρώτη φράση του Μίζες στο Human Action:
Human action is purposeful behavior [...] aiming at ends and goals.
Αν είσαι λογικός πράκτορας (rational agent), κατατάσσεις τις αξίες σου, υποκειμενικά, κατά φθίνουσα σειρά σπουδαιότητας και κοιτάς ποιες μπορείς να ικανοποιήσεις, ξεκινώντας απ' τις σπουδαιότερες.  Αν η πρόσκαιρη ηδονή των ναρκωτικών είναι σπουδαιότερη, για' σένα, από την υγεία σου, τότε λαμβάνεις την λογική απόφαση να πέσεις στα ναρκωτικά.  (Δεν το συνιστώ!)  Ακόμα κι αυτή η φαινομενικά αυτοκαταστροφική πράξη είναι ηθικά εγωιστική, εφόσον εξυπηρετεί αυτόν που την κάνει, δηλαδή εφόσον είναι όντως πράξη ενός λογικού πράκτορα.

Επομένως, αν δεχτούμε ότι οι αξίες είναι υποκειμενικές, ότι δεν σού υπαγορεύουν άλλοι τις αξίες σου,  τότε ο ηθικός εγωισμός ισοδυναμεί με το ακόλουθο αξίωμα:  
  • Οφείλεις να πράττεις λογικά.
Αν κάνεις αυτό, κάνεις (εξ ορισμού) συνειδητά αυτό που σε συμφέρει, οπότε τηρείς και την προηγούμενη διατύπωση της επιταγής του ηθικού εγωισμού.

Είναι εξαιρετικά δύσκολο να μην πράττεις λογικά.  Ακόμα κι αν θέσεις τα συμφέροντα άλλων πάνω απ' τα δικά σου, απ' την στιγμή που εσύ αποφάσισες αυτήν την ανακατάταξη, κάποια δική σου αξία υπηρέτησες.  Πχ τον αλτρουισμό.  Κανείς (ούτε καν ο ηθικός εγωισμός) δεν απαγορεύει μια δική σου αξία να είναι ταυτοχρόνως και αξία κάποιου άλλου.

Το πράττειν δεν είναι πράξη.  Είναι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης συνείδησης.  Η σκέψη και το πράττειν δεν σταματάνε παρά μόνο με φυσικοχημική παρέμβαση στον εγκέφαλο.  Οι μη-πράξεις περιορίζονται στο αυτόνομο νευρικό σύστημα (πέψη, καρδιακή λειτουργία, αντανακλαστικό τίναγμα της κνήμης, κλπ.)  Τα υπόλοιπα είναι πράξεις, δηλαδή συνειδητές ενέργειες.  Αν προσπαθήσεις να μην κάνεις αυτό που θέλεις, κάνεις κάτι άλλο που θέλεις, δηλαδή την αποφυγή αυτού που ήθελες πριν.  Όπως όταν σού λένε "Κούνα το χέρι σου τυχαία", και το μόνο που καταφέρνεις είναι να το κουνάς ακριβώς όπως αποφασίζεις εσύ, κάθε άλλο παρά τυχαία.

Επομένως ο ηθικός εγωισμός είναι τετριμμένος, όσο εσύ ορίζεις τα συμφέροντά σου.  Εξ ορισμού και εκ της φύσεώς σου, πράττεις ως ηθικός εγωιστής, ακόμα κι αν προσπαθείς το αντίθετο.  

Τι λέμε

Ο λιμπερταριανισμός, λοιπόν, δεν λέει ότι οφείλεις να υπηρετείς τις δικές σου αξίες.  Λέει απλώς ότι δεν δικαιούται κανείς να ασκεί βία ώστε να χρησιμοποιεί τους άλλους (παρά την θέλησή τους) ως όργανα για την εξυπηρέτηση των δικών του αξιών.  Χωρίς βία, ο ηθικός εγωισμός εκπληρώνεται αυτόματα, αφού ο καθένας είναι ελεύθερος να πράττει αυτοβούλως κατά τις αξίες του.

Η Άυν Ραντ δίνει μεγάλη έμφαση στην ηθική επιταγή του εγωισμού ("rational egoism"), αλλά αυτό φαίνεται τετριμμένο.  Σαν να λέμε "οφείλεις να είσαι άνθρωπος".  Χαίρω πολύ!  Μπορώ να κάνω κι αλλιώς;  Για να μην είναι τετριμμένο, θα έπρεπε να λέει η Ραντ και ποιο είναι το συμφέρον σου που οφείλεις να επιδιώκεις.  Ευτυχώς, δεν επιχειρεί κάτι τέτοιο.

Δυστυχώς επικρατεί σύγχυση, επειδή η Ραντ καταδικάζει τον "αλτρουισμό", που οι περισσότεροι τον αντιλαμβάνονται ως την ανυστερόβουλη βοήθεια.  (Κατί αδύνατον, εκτός αν βοηθάς με το ζόρι.  Όταν βοηθάς με την θέλησή σου, απολαμβάνεις τουλάχιστον ψυχικό όφελος.)   

Πολλοί νομίζουν, επομένως, ότι η Ραντ καταδικάζει την βοήθεια και προωθεί τον σολιψισμό.  Αυτό που η Ραντ αποκαλεί "αλτρουισμό" και το καταδικάζει είναι στην ουσία η άρνηση της αυτοκτησίας, όχι το να βοηθάς άλλους.  Γράφει:
Do not hide behind such superficialities as whether you should or should not give a dime to a beggar. That is not the issue. The issue is whether you do or do not have the right to exist without giving him that dime. [...] Any man of self-esteem will answer: ["you do."] Altruism says: ["you don't"]
Όπου λέει "self-esteem", βάλτε "δικαίωμα της αυτοκτησίας".  Κι όπου λέει "αλτρουισμό", βάλτε "άρνηση αυτοκτησίας και επιβολή θετικών υποχρεώσεων".  Έτσι, βγάζει νόημα.  Αυτή είναι η ουσία, σε λιμπερταριανή ορολογία.  

Αν θέλεις να βοηθάς, ο λιμπερταριανισμός δεν το απαγορεύει, αλλά ούτε και η Ραντ ακόμα δεν το απαγορεύει, αφού γράφει:
"Any action that a man undertakes for the benefit of those he loves is not a sacrifice if, in the hierarchy of his values, in the total context of the choices open to him, it achieves that which is of greatest personal (and rational) importance to him. In the above example, his wife’s survival is of greater value to the husband than anything else that his money could buy, it is of greatest importance to his own happiness and, therefore, his action [να πληρώσει για να σωθεί η γυναίκα του] is not a sacrifice."
Επομένως, ούτε οι "καθαροί" λιμπερταριανοί, αλλά ούτε και η Ραντ ακόμα, η πλέον εγωίστρια του ευρύτερου χώρου, δεν είναι κατά της αλληλοβοήθειας.

Στην ελεύθερη κοινωνία

Πώς θα μπορούσαμε, άλλωστε, να είμαστε κατά της αλληλοβοήθειας;

Αν κάπου πρέπει να είσαι βοηθητικός, αγαπητός, ευγενής, αναγνωρισμένος για τις αγαθοεργίες σου, τίμιος, συνεργάσιμος, ο λόγος σου να είναι λόγος τιμής, αυτό είναι στην ελεύθερη κοινωνία.

Εκεί όπου, αν κάποιος δεν σε γουστάρει, έχει δικαίωμα να μην σού πουλήσει ούτε νερό.  Και, αν φταις εσύ, μπορεί να πείσει κι άλλους να σε αφήσουν αβοήθητο.  "Σκάψε πηγάδι!" μπορούν να σού πουν.  Αυτό δεν παραβιάζει κανένα σου δικαίωμα, κατά τον λιμπερταριανισμό.  Η απουσία της ΕΥΔΑΠ, στο συγκεκριμένο παράδειγμα, δίνει το κίνητρο να νοιάζεσαι για τους γύρω σου και για την εικόνα που έχουν για' σένα.  Όταν είμαστε ελεύθεροι να υπογράφουμε συμβόλαια και να επιλέγουμε τον ιδιωτικό νόμο που θα διέπει τις σχέσεις μας, ξαφνικά έχουμε και οι δύο ένα πολύ ισχυρό κίνητρο να αποδείξουμε πως έχουμε μπέσα και να αναστοχαστούμε τι ποιότητας άνθρωποι είμαστε απ' την οπτική των άλλων.

Όλοι έχουμε ανάγκη τους άλλους για να ζούμε καλύτερα.  Αυτό κάνουμε, κάθε μέρα, όταν πάμε στη δουλειά, ή όταν παραχωρούμε σε κάποιον την περιουσία μας προς δική του χρήση.  Βοηθάμε κάποιον για να πληρωθούμε, και μετά κάποιος άλλος μάς βοηθάει για να πληρωθεί.  Τα λεφτά είναι απλά ένα ενδιάμεσο στάδιο.  Αυτό που ανταλλάσσουμε, κατ' ουσία, και αυτό που δίνει αξία στα λεφτά είναι η αλληλοβοήθεια.  Δηλαδή τα αγαθά και οι υπηρεσίες που αγοράζουμε.

Αυτό που κάνουμε στην αγορά είναι ο βασικός τρόπος ανθρώπινης αλληλεπίδρασης.  Όσο πιο ανεπτυγμένη και εύπορη η κοινωνία, τόσο πολυπλοκότερες  οι εμπορικές συναλλαγές.

Είναι πολύ συνηθέστερος και σημαντικότερος τρόπος αλληλεπίδρασης από τις ρομαντικές σχέσεις, τις φιλικές, τις συγγενικές, κλπ.  Κι αυτές ομορφαίνουν την ζωή, αναμφιβόλως, αλλά δεν είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, όπως η εμπορική σχέση.

Σκεφτείτε από πού προέρχεται το φαγητό που φάγατε σήμερα.  Ποιος εργάτης το φύτεψε, το θέρισε, το πακετάρισε, ποιος το έφερε με το καράβι, με το φορτηγό, και τελικά το πούλησε σ' εσάς.   Και ποιος καπιταλιστής αποταμίευσε, ρίσκαρε, προσέλαβε, οργάνωσε, και προσέφερε στους εργάτες τα μέσα για να είναι παραγωγική η εργασία τους.

Αληθινή φιλανθρωπία

Η μεγαλύτερη ένδειξη αγάπης προς τον άνθρωπο είναι αυτή που μπορεί να διαρκέσει.  Που δεν είναι "μια κι έξω" αλλα "sustainable" (να δανειστώ έναν όρο των οικολόγων).  Το να δώσεις δυο δραχμές σ' έναν ζητιάνο δεν είναι βιώσιμο, γιατί οι δραχμές θα σού τελειώσουν.  Το βιώσιμο είναι να συνεχίσεις να βοηθάς αυτόν που βοηθάς καθημερινά, στην δουλειά.  Αυτόν που σού δίνει τις δραχμές.  Ο ζητιάνος δεν βοηθάει κανέναν, γι' αυτό όταν τού δίνεις τις 2 δραχμές απλά μεταφέρεται πλούτος.  Όταν όμως εσύ βοηθάς κάποιον, κι αυτός σε πληρώνει 2 δραχμές, γίνεστε και οι δύο πλουσιότεροι.  Με την παραγωγή γίνεται ο κόσμος πλουσιότερος, όχι με την αναδιανομή.  

Η μεγαλύτερη βοήθεια είναι η παραγωγή.  Και να σάς δώσω ένα παράδειγμα απτό:

Είναι ειρωνεία να ιδρύει φιλανθρωπικό ίδρυμα ο Bill Gates.  Αυτός που ήδη είχε ευεργετήσει την ανθρωπότητα όσο ελάχιστοι, παράγοντας τον σύγχρονο προσωπικό υπολογιστή και το λειτουργικό του σύστημα.  

"Μα το έκανε για την τσέπη του", θα πουν κάποιοι ζηλιαρούλιδες.  Ας αναλογιστούμε τι προσέφερε ο Gates και τι εισέπραξε.  Σήμερα η προσωπική του περιουσία αποτιμάται περίπου στα 114 δις δολάρια.  Πόσοι άνθρωποι έχουν ευεργετηθεί από τα προϊόντα της Microsoft;  Σχεδόν όλοι!  Δεν είναι υπερβολή αυτό.  Ακόμα κι όσοι δεν αγόρασαν ποτέ υπολογιστή, αλλά αγόρασαν κάτι που έφτιαξε κάποιος με υπολογιστή.  Αν διαιρέσουμε δια 7,8 δις ανθρώπους στον πλανήτη (δεν μετράω αυτούς που  ωφελήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια κι έχουν πεθάνει), προκύπτει ότι ο Gates εισέπραξε περίπου $15 απ' τον καθένα μας, κατά μέσο όρο.  

Πιστεύει κανείς ότι αυτά που έχει λάβει απ' τον Gates αξίζουν λιγότερο από 15 ψωροδολάρια;  Θα προτιμούσε κανείς έναν κόσμο χωρίς αυτά που τού προσέφερε ο Gates, όπου θα είχε όμως 15 δολάρια παραπάνω στην τσέπη;  Εγώ νομίζω ότι και 1000 φορές παραπάνω πλούτο να είχε ο Gates, θα τού τον δίναμε μετά χαράς.  Εγώ, προσωπικά, 15 χιλιάρικα θα τα έδινα μετά χαράς για να υπάρχουν υπολογιστές στον κόσμο σαν αυτούς που φτιάχνει ο Gates τα τελευταία 30 χρόνια.  

Ακόμα και τίποτα να μην χάριζε απ' αυτά που χαρίζει ο Gates μέσω του ιδρύματός του, ακόμα και να τα μάζευε τα λεφτά σε μια πισίνα σαν τον Σκρουτζ, θα ήταν ήδη ένας απ' τους μεγαλύτερους φιλανθρώπους της ιστορίας.  

Δυστυχώς, σπάνια τονίζεται η φιλανθρωπική διάσταση του έργου των παραγωγικών ανθρώπων, απ' τον Gates μέχρι την τελευταία καθαρίστρια, λες και το ότι πληρώνονται ακυρώνει την προσφορά τους.